در شهریور ۱۴۰۲ در کنفرانس بین‌المللی جاده ابریشم در کشور چین که با حضور ۵۸ شهر از ۲۶ کشور دنیا برگزار شد، شهر سمنان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم انتخاب شد.

سمنان پایتخت ایرانی جاده ابریشم
این اتفاق مبارک که با پیگیری و تلاش استاندار سمنان و دولت سیزدهم در برگزاری جلسات مختلف و همچنین نشست اختصاصی با سفیر جمهوری چین در ایران به انجام رسید، به استان سمنان فرصت می‌دهد تا ظرفیت‌ها و برنامه‌های گردشگری خود را در سطح جهانی پیگیری کند.
چرا سمنان؟ 
استان سمنان به دلیل ظرفیت‌های گردشگری در بخش‌های مختلف طبیعی، تاریخی، سلامت و مذهبی، موقعیت جغرافیایی و همجواری با هشت استان کشور و قرارگیری در محور ترانزیتی تهران- مشهد که سالانه بیش از ۱۵ میلیون نفر از زائران امام رضا (ع) و مسافران گردشگری از این مسیر عبور می‌کنند، ظرفیت‌های گردشگرپذیری ویژه‌ای دارد.
 از طرفی «جاده ابریشم» به دلیل کاربردی ارتباطی که میان کشورها داشته است به عنوان یکی از مهم‌ترین جاده‌های تاریخی جهان محسوب می‌شده و قرار گرفتن شهر سمنان بر سر راه ابریشم، خود دلیل دیگری برای انتخاب این شهر به عنوان نماینده ایران در اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری است.
از طرفی درست است که ۳۹شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، ولی از آن جایی که سمنان طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم در حدود ۶۰۰ کیلومتر را به خود اختصاص داده است و نیز به دلیل وجود آثار متعدد تاریخی ثبت ملی در کنار آثار میراثی منحصربه‌فرد و باقدمت این استان که‌امید زیادی به ثبت جهانی آن‌ها وجود دارد، به عنوان یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب این شهر برای عضویت در اتحادیه جهانی راه ابریشم محسوب می‌شود.
مناسبات فرهنگی اقتصادی مشترک
شهردار سمنان و رئیس مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان با اشاره به اهداف مرکز بین‌المللی جاده ابریشم این شهر اظهار می‌کند: یکی از اهداف مهم این مرکز گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی میان شهرهای در مسیر جاده ابریشم ایران، معرفی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت گردشگری با تأکید بر فرهنگ بومی و اقوام است.
حسین موسوی ادامه داد: ۳۹ شهر ایران در مسیر جاده ابریشم قرار دارند که برقراری تعاملات میان شهرها در تمام زمینه‌ها و به‌ویژه مسائل حوزه شهری می‌تواند فرصت بی‌نظیری را برای توسعه شهرها به وجود آورد.
شهردار سمنان با اشاره به تشکیل مثلث گردشگری خاطرنشان کرد: مدیران شهری شهرهای ایران به دلیل معرفی بهتر ظرفیت‌های گردشگری، توسعه آن و برندسازی شهرهای خود، اقدام به تشکیل حلقه‌های گردشگری با نام مثلث گردشگری کرده‌اند که تاکنون دو مثلث تشکیل شده است؛ مثلث گردشگری طلایی ایران با حضور شهرهای یزد، اصفهان، شیراز و مثلث گردشگری غرب کشور با حضور شهرهای همدان، سنندج و کرمانشاه تشکیل شده است.
موسوی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری، کویر، کوه، جنگل و دریاست که استان‌های سمنان، مازندران و گرگان این قابلیت را به فراوانی دارند.
شهردار سمنان گفت: ابتکار جاده ابریشم برای جمهوری اسلامی ایران از نظر توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری اهمیت زیادی دارد.
وی بیان کرد: اهمیت موقعیت استراتژیک سمنان در مسیر بین‌المللی راه ابریشم، مانند تنگه هرمز در خلیج همیشه فارس است.
حسین موسوی با اشاره به قدمت این جاده و نقش تاریخی سمنان از دیرباز در این مسیر بین‌المللی خاطرنشان کرد: کشف سکه‌های چینی در کاروانسرای آهوان، مؤید این موضوع است.
توسعه گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز با اشاره به اهمیت و جایگاه صنعت گردشگری در جهت رشد اقتصادی گفت: این رویداد فرصت طلایی برای جذب سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی برای استان است.
امیر کرم‌زاده در ادامه افزود: در اجلاسیه کشورهای عضو اتحادیه بین‌المللی جاده ابریشم که در شهریورماه ۱۴۰۲ در چین برگزار شد، چهره استان سمنان و کشور ایران و جاذبه‌های گردشگری آن به بیش از ۲۶ کشور جهان معرفی شد تا ضمن کاهش ایران‌هراسی که دشمنان آن را ایجاد کردند، استان سمنان به‌عنوان مقصد گردشگری بین‌المللی توسط گردشگران انتخاب شود.
وی افزود: صنعت گردشگری، رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی را به همراه دارد که همگام با شعار سال است و باید جهانی‌اندیشید و استانی عمل کرد و از توان‌های بین‌المللی برای پیشبرد اهداف و توسعه گردشگری استان بهره برد. 
وی اضافه کرد: ایجاد زمینه گردشگری پایدار و توسعه گردشگری امروز بدون مشارکت و همراهی دیگر دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر نیست و باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای برندسازی گردشگری استفاده شود.
کرم‌زاده افزود: برگزاری این رویداد در راستای رونق گردشگری و معرفی هرچه بهتر توانمندی‌ها و جذابیت‌های گردشگری سمنان است و می‌تواند نقطه عطفی در رونق اقتصادی شهر و استان باشد.
شهرهای جاده ابریشم
علی‌اکبر بنی‌اسدی دبیر مرکز بین‌المللی جاده ابریشم سمنان نیز با اشاره به تقویت تصویر جهانی شهرهای جاده ابریشم خاطرنشان کرد: گسترش تبادلات گردشگر و معرفی بیشتر محصولات گردشگری، افزایش همکاری و هم‌افزایی برای دستیابی به مزایای متقابل، بهبود برندسازی منطقه‌ای برای تقویت تصویر جهانی شهرهای جاده ابریشم به‌طور مشترک از جمله اهداف دنبال شده است.
وی افزود: همچنین ایجاد محصولات و مسیرهای گردشگری بین‌المللی با کیفیت بالا، برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری مشترک، تقویت توسعه پایدار گردشگری، توسعه برنامه‌های بازدید و آموزش، مشاوره‌های تخصصی و سفرهای آموزشی برای کمک فکری به گردشگری جاده ابریشم مبتنی بر فناوری، از مهم‌ترین موضوعات و اهداف پیش رو است.
گردشگران در کنار سرمایه‌گذاران
استاندار سمنان نیز در این رابطه با اشاره به برگزاری رویداد جاده ابریشم در سمنان گفت: حضور سمنان در اتحادیه شهرهای جاده ابریشم با حضور ۲۰ کشور دنیا از جمله مهم‌ترین فرصت‌های توسعه اقتصادی گردشگری در استان محسوب می‌شود.
سید محمد رضا هاشمی بیان کرد: میزبانی رویدادهای حوزه جاده ابریشم به استان سمنان همچنین امکان جذب سرمایه‌گذار را نیز می‌دهد و این می‌تواند در توسعه گردشگری استان سمنان به لحاظ اقتصادی بسیار اهمیت داشته باشد.
وی افزود: برگزاری رویداد بین‌المللی راه ابریشم در توسعه گردشگری استان بسیار حائز اهمیت است و حضور وزیران حوزه گردشگری و اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه راه ابریشم، زمینه‌ساز انعقاد قراردادها در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و علمی است.
هاشمی درباره امکانات توسعه‌ای این رویداد بیان کرد: یکی از مهم‌ترین امکاناتی که میزبانی رویداد جاده ابریشم به استان سمنان می‌دهد، امکان حضور گردشگران در کنار سرمایه‌گذاران است که می‌تواند در اشتغال‌زایی استان بسیار حائز اهمیت باشد.
نکته...
 برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای گردشگری و فرهنگی، مانند جشنواره نان و غذای اقوام و ملل، جشنواره نعنا، نمایشگاهی با حضور ۲۰۰هنرمند رشته‌های هنری تجسمی سمنان و... از جمله اتفاقاتی است که در کنار اهداف بین‌المللی‌اش در سمنان برای علاقه‌مندان برگزار شده است.
تنوع آیین‌ها و آثار گردشگری در سمنان
استان سمنان دارای ۱۱ بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه است و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان دارد. 
چنین ظرفیتی برای جذب گردشگر در کمتر نقاط کشور دیده می‌شود و استفاده از این فرصت تنها نیازمند همراهی و هماهنگی بخش‌های مختلف است. نذر سمنوپزان، چشمه‌های آبگرم، وجودآستانه مبارکه امامزاده یحیی(ع) در سمنان، آیین گل غلتان نوزاد در دامغان، آیین ۴۰۰ ساله امامدر یا شیردوشان دیباج دامغان، تهیه آب دعا در شاهرود، آیین‌های مرتبط با ازدواج در استان، نخل‌گردانی در مهدیشهر و شهمیرزاد از جمله میراث معنوی، جنگل‌های هیرکانی در اقیانوسی از ابر در شاهرود، درختان چنار چندصدساله، غار پنیر، آبشارهای بلند شاهرود، از جمله میراث طبیعی ارزشمند استان سمنان در کنار بناها و محوطه‌های تاریخی چند صدساله، تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های گردشگری استان سمنان است که اگر این ظرفیت به کار گرفته شود، بدون شک شاهد رونق اقتصادی چشمگیر در استان سمنان خواهیم بود.
منطقه نمونه گردشگری آبگرم مابین سه شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه، به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌تواند به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفریحی و درمانی استان سمنان تبدیل شود، این منطقه در سال ۸۶ به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان تصوب شد و اکنون انتظار می‌رود با تکمیل زیرساخت این منطقه به یک جاذبه گردشگری سلامت در شرق کشور تبدیل شود.
منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.